ALLMÄNA VILLKOR VID BOKAD FLYTTSTÄDNING

När du bokar en flyttstädning med Städalliansen och släpper in oss i bostaden accepterar du våra allmänna villkor.

  • Vad är normal standard

    Hur vet du om din bostad är i normal standard?

    • En relativt nyare bostad eller en äldre bostad med nyare ytsikt (0-15 år) som städas löpande med en löpande intervall, exempelvis en större städning en gång i månaden eller veckovis  (varannan vecka) kommer med absolut största sannolikhet att vara i ett skick vi anser vara normalt.

    Vad innebär städning?

    • Att du med jämna mellanrum torkar av av alla utomliggande ytor, ungefär en gång per månad.

    Att det är dammigt på lister där soffan och sängen stått är självklart helt naturligt. Är du osäker på om din bostad håller en normal standard? Fråga oss gärna!

  • Vad är inte normal standard

    Exempel på saker som kan göra att en bostad avviker i standard.


    • Äldre bostad med utmanande ytskikt
    • Kök utan köksfläkt med fettansamlingar
    • Nikotinbeläggningar efter rökning inomhus
    • Svårtorkade och sträva väggytor
    • Bostad där den dagliga städningen har brustit
    • Mögel i badrummet, särskilt i fogar
    • Lägenhet med många svårtillgängliga lister och fogar
    • Lim- och silikonrester på lister med mera
    • Många kanter och vrår som är utmanande att rengöra, exempelvis stuktaturer
    • Tejp- och stearinfläckar som behöver avlägsnas
    • Svåråtkomliga ytor som kräver precisionsarbete, likt äldre element
    • Ytor som kräver noggrann skrubbning med borste för att bli rena
    • Bostad med takhöjd över 3 meter
    • Golv som är kraftigt nedsmutsade och kräver upprepade avtorkningar för att bli rena

    Är du osäker på om din bostad håller normal standard? Skicka gärna ett par bilder. 


  • Extra debitering (ej normal standard)


    • Debitering: 280 kr per timme, inklusive moms och RUT.
    • Hur räknar vi? På orderbekräftelsen anges den planerade städtiden. Om arbetet tar längre tid på grund av avvikande skick fakturerar vi enligt den faktiska arbetstiden efter att den planerade tiden har passerat.
    • Information: Vi meddelar omedelbart skriftligt i Städportalen under arbetets gång om vi behöver mer tid. Du får en e-postnotifikation med en länk till ett ärende, där vi också kommer att ladda upp bilder.
    • Arbete utanför kontorstid/helger: Om arbetet utförs utanför kontorstid eller på helger fullföljs det som planerat. Eventuell extra tid som krävs meddelas under ordinarie kontorstid.

    Om du är osäker på din bostads standard kan du göra en förbesiktning med vår personal på plats alternativt skicka in bilder. 









    Om du är osäker på din bostads standard så kan du göra en förbesiktning med personalen på plats.

  • Biytor (balkonger, förråd)

    • Inglasad balkong: Läs om inglasade balkonger under "Beställ extra" eller  under "Vanliga frågor" 
    • Biytor: Måste bokas extra

    Exempel på biytor är garage, balkong och förråd.

  • Städgaranti 14 dagar

    • Städgarantin: 14 dagar
    • Åtgärd: Inom 48 timmar
    • Pris: Kostnadsfri åtgärd
    • Kompensation vid åtgärd: Ja om brister är anmärkningsvärda. Ej småbrister. 
    • Faktura: Först efter godkänd städning

  • Besiktning efter städning

    Efter flyttstädningen kan du själv välja om du vill:

    1. Besikta tillsammans med oss på plats
    2. Du gör det i lugn och ro på egen hand. 
    3. Mäklare/Bovärd ska besiktiga 
  • Avboka / Omboka

    • Avboka: Kostnadsfritt
    • Ombokning: kostnadsfritt
    • Deadline: Fram till 17:00 dagen innan städning.
  • Om du inte dyker upp (Bomstäd)

    Om du har gjort en bokning och inte dyker upp blir det en bomstädning och vi kommer att debitera hela städningen trots att ingen flyttstädning har utförts. 

  • Vid utebliven betalning

    Dröjsmålsränta debiteras med referensränta + 20%. Påminnelseavgift 60kr. Inkommer betalningen mer än 30 dagar efter förfallodatumet kommer RUT-avdraget att makuleras på fakturan och kund debiteras fulllt belopp exklusive RUT.

  • Faktura & RUT

    Fakturan skickas ut via e-post i månadsskiftet. Med 30 dagars förfallodatum.


    RUT-avdraget (50%) dras av direkt från er faktura. Vi förutsätter att ni som kund har rätt till RUT-avdrag. Det är upp till er att ta reda på om ni har rätt till rutavdraget. Skulle det visa sig att ni inte har rätt till rutavdrag så måste ni meddela oss om detta innan jobbet påbörjas. Visar det sig i efterhand att ni inte har rätt till

    RUT-avdrag så kommer ni att bli fakturerade den kostnad vi tidigare dragit av (50%)


    Skulle vi inte mottaga utbetalning för RUT-avdrag från Skatteverket inom 30 dagar från avslutad städning, oavsett orsak, kommer ni att faktureras resterande kostnad som tidigare dragits av från faktura för rotavdrag (50% av

    totalpris). Eventuell tvist gällande rätt till RUT-avdraget är mellan Skatteverket och er som kund.


    Städalliansen tar inte del av eventuell tvist gällande rätt till RUT-avdrag eller utebliven utbetalning mellan kund och Skatteverket.


    Här kan ni läsa mer om RUT-avdraget.

  • Parkering & Trängselskatt

    Parkering och trängselskatt kan tillkomma på priset. Det får inte ingår i RUT-priset och måste faktureras separat enligt skatteverkets regler. 


  • Om något går sönder

    • Om något skulle gå sönder under städningen kommer vi att betala ut ersättning eller åtgärda skadan.
    • Försäkringen täcker upp till 10 miljoner.
    • Vi ersätter inte lös/Fast egendom i dåligt/instabilt skick som tagit skada av städning utfört på ett normalt sätt. Exempelvis om en hylla ramlar ner för att den är felaktigt monterad.